Watikah dari Mempelai

Alhamdulillahi rabbil ‘aalamin, wassolaatu wassalaamu ‘ala rasulillah wa ‘ala aalihi wasohbihi wa man tabi’ahum wa man waalah…

Segala puja dan puji bagi Allah, Tuhan Penguasa sekalian alam, yang menciptakan kehidupan dengan peraturan-peraturannya tersendiri; mencipta makhluk-makhluknya secara berpasangan untuk saling-mengenali dan meningkatkan diri menjadi peribadi-peribadi yang berakhlak mulia mencapai redhaNya. Selawat dan salam juga buat nabi junjungan kita yang terpilih, Nabbi Muhammad s.a.w., ahli keluarganya, sahabat-sahabatnya serta mereka yang memilih untuk mengikuti jalan yg ditempuhi Baginda untuk menyampaikan Islam kepada kita pada hari ini, sebagai cara hidup yang menyeluruh.

Saudara-saudari, tuan puan yang dihormati sekalian,

Setiap sesuatu yang Allah ciptakan di muka bumi ini diletakkan dasar-dasarnya serta peraturan-peraturannya. Sekiranya peraturan-peraturan ini ditaati dan diikuti, maka baiklah ia. Sebaliknya, sekiranya peraturan-peraturan ini dilanggar, bahkan diseleweng sedikitpun, maka akan porak-perandalah dunia ini. Pergantian siang dan malam, turunnya hujan, gerhana matahari dan bulan – semua ini berjalan mengikut kadar yang ditetapkan Allah untuk memenuhi hikmah-hikmah yang tertentu. Begitulah juga dengan penciptaan lelaki dan perempuan, diciptakan demi memenuhi hikmah-hikmah tertentu. Sebagaimana ciptaan Allah yang lain, ada peraturan-peraturan dan dasar-dasar yang perlu dipatuhi untuk menjamin keutuhan masyarakat.

Pernikahan merupakan suatu yang dianggap suci. Islam mengiktiraf perkahwinan di antara lelaki dan perempuan dalam mana-mana agama kerana ia memastikan keturunan manusia itu tetap suci, berkembang dengan baik dan bebas daripada unsur-unsur yang memporak-perandakan. Perkahwinan dalam islam dianggap sebagai ‘perjanjian yang kuat’ atau mitsaqan ghaliza kerana ia adalah sebuah perjanjian yang suci yang ikatannya amat kukuh dan kuat; disertai tanggungjawab-tanggungjawab yang harus dipikul oleh kedua-dua bakal mempelai, terutama pihak lelaki. Melalui perkahwinan, terikatlah hubungan yang sah di antara lelaki dan perempuan; bersama-sama menempuh kehidupan meneruskan perjuangan sebagai hamba Allah di muka bumi serta menghasilkan anak-anak yang bakal meneruskan perjuangan untuk Islam. Ikatan ini memberi maksud bahawa kedua-dua pengantin bukan sekadar berkahwin sesama mereka sahaja, tetapi telah ‘berkahwin’ dengan seisi keluarga pengantin, secara langsung dan tak langsung meluaskan lagi ukhuwwah islamiah di antara umat islam.

“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.”
(Ar-Rum: 21)

Jika kita amati, banyak hadith-hadith yang menggalakkan perkahwinan dan menunjukkan kelebihan serta keistimewaan berkahwin. Nabi Muhammad saw menyebutkan perkahwinan sebagai satu sunnahnya yang ia sukai, dan barangsiapa yang tidak mahu berkahwin, maka ia bukanlah daripada golongan Nabi (umat Islam). Bahkan, Nabi pernah menegur seorang sahabat yang hanya mahu menghabiskan seluruh siang dan malamnya untuk beribadah semata-mata dan tidak mahu berkahwin.

“Apabila seseorang hamba telah berkeluarga, bererti dia telah menyempurnakan separuh daripada agamanya. Maka takutlah kepada Allah terhadap separuh yang lain.”
(Hadith riwayat At-Tabrani)

Dunia era dewasa ini merupakan suatu zaman yang begitu mencabar bagi para pemuda dan pemudi. Pemuda-pemudi dikelilingi oleh suatu persekitaran yang menggoda yang membangkitkan nafsu syahwat – pendedahan aurat yang meluas dan bebas melalui papan-papan iklan, majalah-majalah, program-program televisyen yang melata. Ditambah lagi dengan rancangan televisyen yang menayangkan perhubungan lelaki perempuan yang bebas yang menyebabkan sensitiviti muda-mudi terhadap bahayanya pergaulan yang tidak dibatasi syara’ menjadi tumpul. Lanjutan daripada itu, terlalu banyak rancangan televisyen yang menayangkan kisah-kisah cinta yang membawa muda-mudi ke kayangan khayalan, membuai mereka dengan mabuk cinta yang palsu. Sedangkan tiada cinta seindah cinta selepas perkahwinan (percayalah cakap kamiJ). Semua godaan ini, pada hakikatnya adalah sukar untuk ditempuhi dengan berjaya oleh muda-mudi sekiranya tidak dibimbing dengan didikan dan amalan agama yang kuat. Kami, saya dan Ulfa, sebagai pelajar yang pernah belajar di luar negara, lebih-lebih lagi merasai hakikat ini. Di sebuah negara yang budaya hedonistiknya yang begitu hebat, benar-benar boleh merosakkan jiwa dan iman para pelajar. Malahan keadaan di tanah air pun tidak kurang hebatnya. Maka di sinilah datangnya sunnah Nabi Muhammad saw yang akan menyelesaikan banyak masalah ini, bahkan pula mendatangkan manfaat, iaitu perkahwinan.

Pada usia 23 tahun, perkahwinan dianggap sebagai masih muda atau terlalu awal. Bahkan dikatakan perlu mencapai usia atau keadaan ‘matang’ dahulu sebelum berkahwin. Bahkan, kami lebih meyakini, malah disokong ramai, bahawa seseorang itu tidak akan benar-benar matang dalam erti kata yang hakiki sehinggalah dia berkahwin. Ini kerana dengan berkahwinlah barulah dunianya yang dahulu hanya memikirkan tentang urusan sendiri sahaja, tetapi setelah berkahwin, dia perlu memikirkan tentang keadaan pasangannya. Segala keputusan yang diambil, perlu difikirkan dengan masak kerana ia akan memberi kesan bukan sahaja kepada dirinya, bahkan kepada pasangannya dan juga anak-anaknya nanti. Secara langsung, bentuk pemikiran ini mendorong dan membentuk untuk memajukan lagi cara berfikir dan meluaskan lagi skop pandangan seseorang.

“Kahwinkanlah orang-orang yang masih sendirian di antara kamu, sesungguhnya Allah akan memperbaiki akhlak mereka, meluaskan rezeki mereka dan menambahkan keluhuran mereka.”
(Maksud Hadith)

Usia yang muda bukanlah penghalang untuk melaksanakan perkahwinan, kerana Islam tidak pernah meletakkan had umur untuk itu. Perkahwinan dalam Islam adalah objective oriented, iaitu demi untuk mengelakkan daripada kerosakan melata di muka bumi hasil daripada pergaulan bebas dan cinta khayalan. Menurut sejarah, mana-mana tamadun yang zina berleluasa dalamnya, tidak akan bertahan lama dan menuju kehancuran. Dan kita pun tahu bahawa zina itu bermula dengan pergaulan bebas yang tidak terjaga. Bahkan islam melarang untuk mendekati zina, apatah lagi melakukan zina itu sendiri. Dalam satu hadith Nabi s.a.w., Baginda memberi pesan kepada ibu bapa: “Apabila seorang lelaki yang kamu redhai agamanya dan akhlaknya meminang (anak perempuanmu), nikahkanlah dia. Apabila engkau tidak menikahkannya, nescaya akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang meluas.” (Hadith riwayat At-Tarmizi). Sahabat bertanya kembali kepada Nabi, sekiranya orang yang datang meminang itu miskin dan buruk rupanya. Maka, Nabi mengulang kembali hadith tadi. Di sini, kita dapat lihat bahawa isu harta, keturunan dan yang seumpamanya bukanlah perkara yang utama. Tetapi yang lebih penting adalah untuk menjaga anak-anak muda ini supaya terpelihara iman mereka, secara tak langsung juga mewujudkan masyarakat yang harmonis.

Saya dan Ulfa akui bahawa adanya halangan dari segi materi untuk mendirikan rumah tangga, namun itu bukanlah halangan hakiki. Saya meyakini firman Allah dalam Surah At-Talaaq, ayat 2; “Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya).” Saya juga meyakini kata-kata Nabi bahawa makanan untuk seorang cukup untuk dua orang, makanan untuk dua orang cukup untuk empat orang. Di sini, masyarakat juga memainkan peranan penting dalam mempermudahkan urusan perkahwinan sesuatu pasangan dengan meletakkan mahar yang rendah (Sesungguhnya di antara keberkahan wanita ialah kemudahan peminangannya dan kemudahan maharnya – Hadith riwayat Ahmad); mempermudahkan urusan perkahwinan dalam aspek urusan-urusan pra-perkahwinan, kenduri dan sebagainya (Sebaik-baik pernikahan adalah yang paling mudah – Hadith riwayat Abu Daud). InsyaAllah, sekiranya individu dan masyarakat bekerjasama, kita fokuskan kembali kepada dasar perkahwinan itu sendiri dan meninggalkan ukuran-ukuran materi, insyaAllah kita akan berjaya mewujudkan satu masyarakat yang harmonis, terpelihara daripada unsur-unsur yang merosakkan.

“Bukan termasuk golonganku orang yang merasa khuatir akan terkongkong hidupnya kerana menikah, kemudian tak menikah.”
(Hadith riwayat At-Tabrani)

Akhirul kalam, saya dan Ulfa ingin menyerahkan sepenuh penghargaan dan kasih sayang kepada kedua ibu bapa kami, Mohammed Zain Yusof dan Zainun binti Abdullah, serta Hj Md. Shah bin Sis dan Sulimah binti Othman, di atas pertolongan dan bantuan mereka yang tidak putus-putus dan kenal erti lelah dalam mempermudahkan urusan menyatukan kami berdua. Setinggi-tinggi ucapan terima kasih juga di atas bimbingan dan tunjuk ajar yang mereka berikan kepada kami dalam mengenal Islam dan mengenal erti kehidupan, dan sentiasa mendoakan kami kejayaan dalam segenap bidang yang kami usahakan. Tak termampu untuk kami membalasnya dan tiada siapa yang layak untuk memberi ganjaran kepada mereka selain daripada Allah yang menciptkan manusia berpasang-pasangan.

Doakan kami dikurniakan pernikahan yang barakah dan melahirkan anak-anak yang menyerahkan hidup mereka untuk Islam.

Yang benar,

Muadz a.k.a. jabalnurr

&

Maria Ulfa

8 Responses to “Watikah dari Mempelai”

  1. ameen{3x}…congrats kak ulfa n akhi..[gamba akak n akhawat ade diemailkan pade k.fahrina..super extra sgt kawaii]

  2. Tahniah… ni muadz al jabal yg kukenal itu kah?

    Yang suka minum manis-manis tu?

  3. rohul hayat Says:

    tahinah..abg muadz dah kawen.sorry x sempat datang walimah.

  4. dhuat79: yes. ni muadz yg sama. ahlan ke blog

  5. nuurhakeem Says:

    muadz..jalan2 di LCCT..heheh..
    penangan mempelai..hehehe

  6. east coast Says:

    moga entum berjaya membina keluarga “samarada” – sakinah, mawaddah, rahmah dan dakwah (meminjam tema sahabat indonisia)

  7. rohul hayat Says:

    update2..lame x der update ni.rindu sgt

  8. Akhi, ana sertakan alamat blog ana. Tapi x power mcm blog nta la. Ana x reti nak ubah skrip dia. Insya Allah tgh blaja…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: